Selasa, 11 Mei 2010


membuat "read more" pada posting

Membuat "read more" atau baca seterusnya pada blogger baru

Caranya:

* Login ke blogger.com, pilih blog yang ingin anda edit, klik link Layout kemudian masuk ke Edit HTML

* Untuk mengedit template secara keseluruhan, anda harus tandakan /aktifkan Expand Widget Templates

* Masukkan kod berikut sebelum tag atau tepat sesudah kod
} ]]>seperti ini:

span.fullpost {display:inline;}

span.fullpost {display:none;}


Seterusnya supaya posting terpotong, cari kod
dalam template anda dan tambahkan kod berikut tepat dibawahnya:

 Read More..


supaya terpotong, setiap kali anda posting, klik pada bahagian posting dimana anda ingin tulisan Read More.. muncul, dan taipbaki posting sampai selesai .
Untuk menambahkan kod ini, ketika posting anda mestilah dalam mod Edit HTML bukan Compose

Contoh penulisan posting:

Ini adalah tutorial awal yang ingin saya potong kerana terlalu panjang kalau posting muncul serentak, oleh karena itu saya perlu memotong berita sampai disini . Dan ini adalah baki posting saya yang akan saya sembunyikan dan hanya muncul pada waktut post page atau link read more.. di klik

Hasil akhir posting adalah seperti dibawah:

Ini adalah awal posting yang ingin saya potong kerana terlalu panjang kalau posting muncul serentak, oleh karena itu saya perlu memotong posting sampai disini .Read More

Tiada ulasan: