Selasa, 21 Julai 2009

HARI GURU

Hari Guru

Selamat Hari Guru kepada semua yang terlibat dalam mendidik masyarakat samada secara formal atau informal.
Berikut adalah jenis guru yang ada di sekolah:

1. Mengajar hanya untuk gaji tanpa ada keikhlasan.
2. Mengajar hanya habiskan sukatan tanpa bertujuan mendidik atau menanamkan unsur dakwah kepada murid atau pelajar
3. Mengajar kerana terpaksa sebab untuk mencari kerja tetap (kususnya untuk mereka yang berijazah selain guru walaupun bukan semua)
4.Mengajar hanya cukup-cukup habis waktu kerja sahaja tanpa ada usaha luar waktu kerja untuk mendidik kerana mungkin tiada overtime.
5.Mengajar hanya sambilan tetapi bisness /kerja luar lebih dari corebusiness (mengajar)
6.Mengajar kurang tetapi mengarah kerap (khusus untuk pentadbir)-kadangkala apa yang diarah dia pun tak buat masa jadi guru.
7.Mengajar dan buat kerja hanya masa dilihat ketua atau majikan/Pengetua/GB.
8.Mengajar untuk menunjuk rajin lebih dari mengajar untuk rajin
9. Mengajar untuk berjaya dalam periksa semata-mata bukan untuk berjaya dunia akhirat.(Sebab itu pelajaran agama khususnya ketika hampir UPSR, semua sekolah kebanyakannya mengabaikan dan menggantikan dengan pelajaran upsr. Agama diganti lepas UPSR (tidak sesuai sebab murid tidak mahu belajar dah dan aktiviti lain melibatkan murid telah dirancang- sedangkan agama sukatan hingga lepas upsr.
8.Dan banyak lagi.Fikir-fikirkanlah sistem pendidikan dan sikap guru.
* Hanya beberapa kerat sahaja yang benar-benar menjadi guru sejati khususnya guru kita yang terdahulu yang hanya pendapatan mereka sedikit tetapi pengorbanan mereka amat tinggi.
Apa komen anda sebagai seorang guru?

Selamat Hari Guru kepada semua yang terlibat dalam mendidik masyarakat samada secara formal atau informal.
Berikut adalah jenis guru yang ada di sekolah:

1. Mengajar hanya untuk gaji tanpa ada keikhlasan.
2. Mengajar hanya habiskan sukatan tanpa bertujuan mendidik atau menanamkan unsur dakwah kepada murid atau pelajar
3. Mengajar kerana terpaksa sebab untuk mencari kerja tetap (kususnya untuk mereka yang berijazah selain guru walaupun bukan semua)
4.Mengajar hanya cukup-cukup habis waktu kerja sahaja tanpa ada usaha luar waktu kerja untuk mendidik kerana mungkin tiada overtime.
5.Mengajar hanya sambilan tetapi bisness /kerja luar lebih dari corebusiness (mengajar)
6.Mengajar kurang tetapi mengarah kerap (khusus untuk pentadbir)-kadangkala apa yang diarah dia pun tak buat masa jadi guru.
7.Mengajar dan buat kerja hanya masa dilihat ketua atau majikan/Pengetua/GB.
8.Mengajar untuk menunjuk rajin lebih dari mengajar untuk rajin
9. Mengajar untuk berjaya dalam periksa semata-mata bukan untuk berjaya dunia akhirat.(Sebab itu pelajaran agama khususnya ketika hampir UPSR, semua sekolah kebanyakannya mengabaikan dan menggantikan dengan pelajaran upsr. Agama diganti lepas UPSR (tidak sesuai sebab murid tidak mahu belajar dah dan aktiviti lain melibatkan murid telah dirancang- sedangkan agama sukatan hingga lepas upsr.
8.Dan banyak lagi.Fikir-fikirkanlah sistem pendidikan dan sikap guru.
* Hanya beberapa kerat sahaja yang benar-benar menjadi guru sejati khususnya guru kita yang terdahulu yang hanya pendapatan mereka sedikit tetapi pengorbanan mereka amat tinggi.
Apa komen anda sebagai seorang guru?

Tiada ulasan: