Isnin, 20 Julai 2009

MENUTUP AURAT BUKAN SAHAJA PAKAI TUDUNG

Menutup aurat bukan sahaja pakai tudung


Satu ketika dahulu ,ramai menyatakan memakai tudung itu

Hanyalah sunat muakad atau tidak wajib.kalau tidak memakai tudung ,

Hanya berdosa kecil.kononya sebaik sajamengambl wuduk

Untuk bersolat lima waktu ,secara automatik dosa kita dibasuh

Dan terhapus.


Apabila bergaul denan pelbagai bangsa dan agama , kita

Banyak mendengar dan membaca bagaimana media barat

Memomokkan kod pakaian wanita islam yang dikaitkan

Dengan maruah danharga diri.


Disatu sudut lain ,ada wanita islam yang bertudung dan

Menyangkakan mereka sudahmenutup aurat , tetepi masih

Mengenakan seluar jeans yang ketat , kemeja t menampakkan

Pakaian dalam atau yang hanya layak dipakai oleh adiknya berumur

10 tahun.


Ada juga yang mengenakan tudung , tetapi memakai kain terbelah

Sehingga menampakkan peha , pakaian terbelah didada , kemeja t

Berlengan pendekdan ada kalanya memakai skirt separas betis.

Persoalannya apakah ciri pakaian menutup aurat bagi wanita islam ?


Aurat berasal daripada bahasa arab AURAH yang bererti kurang.Didalam

Fiqh ,aurat diertikan sebagai bahagian tubuhseseorang wajib

Ditutupi daripada pandangan orang lain . (Wahbah al-Zuhayli 1989) ,

Al-Fiqh al-Islami wa Adillauhu , Damsyik : Dar al-Fikr , halaman 579).


Walaupun ulama berkompromi mengenai had aurat yang perlu ditutup oleh wanita , namun mereka bersepakat mengatakan hukum menutup bagi setiap wanita Muslim yang baliqh adalah wajib .Untuk memenuhi syarat menutup aurat , pakaian seseorang wanita mestilah memenuhi syarat berikut :


*Menutupi had aurat yang telah ditetapkan .


Jumhur ulama bersepakat mengatakan autat bagi wanita baligh

Ialah seluruh tubuh badanya kecuali muka dan tapak tangan .Oleh itu , mereka wajib menutup aurat daripada dilihat oleh lelaki ajnabi (bukan

mahram) .


Allah berfirman yang bermaksud “Dan hendaklah mereka (wanita)

Menutup belahan leher bajunya dengan tuung kepala mereka .”

(surah al-Nur , ayat 31).


Firman Allah lagi yang bermaksud : “wahai Nabi , Suruhlah

Isteri –isterimu dan anak –anak perempuanmu serta perempuan yang

Beriman,supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya

(ketika mereka keluar);cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka

Dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik ) maka dengan itu mereka

Tidak diganggu (ingatlah) Allah Maha Pengampun , lagi Maha

Mengasihani’(Surah Al-Ahzab, ayat 59).


Ayat itu Allah memerintahkan supaya Nabi Muhammad SAW

Menyuruh isteri baginda mengenakan pakaian yang menutup aurat.

Suruhan itu juga ditujukan kepada semua wanita yang beriman.


*Pakaian yang Longgar.

Tujuan utama wanita diwajibkan menutup aurat ialah untuk

Mengelakkan daripada lelaki ajnabi melihat tubuh badannya dan

Mengelakkan daripada berlakunya fitnah.Oleh itu , pakaian

Yang ketat walaupun tebal sudah pasti akan menampakkan

Bentuk tubuh badan.Wanita yang memakai pakaian ketat

Walaupun menutupi seluruh maih belm memenuhi tuntutan

Menutup aurat seperti dikehendaki syarak.


Syarat ini berdasarkan kepada kata Dahiyyah bin khalifah al-kalbi

Yang bermaksud: ”Rasulullah SAW didatangi dengan beberapa helai kain

‘qubtiyyah’ (sejenis kain yang nipis buatan Mesir) , lalu Baginda

Berkata : ‘Bahagikan kain ini kepada dua , satu daripadanya dibuat

Baju dan bakinya berikan kepada isterimu.”Apabila aku berpaling

Untuk beredar Baginda berkata;Dan suruhlah isterimu meletakkan kain

Lain di bawahnya (supaya tidak nampak bentuk tubuhnya).”


Menurut Ibn Rusyd, ”qubtiyyah” ialah pakaian yang tebal tetapi melekat

Pada badan kerana ianya ketat dan menampakkan bentuk tubuh pemakainya.

Oleh itu , Rasulullah SAW menyuruh Dahiyyah menyuruh isterinya melapik

pakaian itu dengan kain lasupaya tidak menampakkan bentuknya.



*Pakaian yang tidak jarang


Syarak menetapkan pakaian wanita mestilah tidak jarang sehingga

Menampakkan bentuk tubuh atau warna kulitnya.Aisyah meriwayatkan bahawa saudaranya, Asma, pernah masuk ke rumah Rasulullah SAW dengan berpakaian tipis sehingga nampak kulitnya.Rasulullah SAW berpaling

Dan mengatakan : ”Hai Asma, sesungguhnya seorang perempuan bila sudah

Datang waktu haid, tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu , melainkan ini dan ini sambil ia menunjuk muka dan kedua tapak tangannya”


Teguran Rasulullah SAW terhadap asma jelas menunjukkan bahawa pakaian

Tiada ulasan: